Rácz-Stefán Tibor: Mikrofonpróba

~ Könyvkritika ~



Írta: Rácz-Stefán Tibor 

Cím: Mikrofonpróba

Rész: Szállj a dallal! sorozat 1 része
         A Fogadj el! spin off kötete. 

Kiadta: Könyvmolyképző Kiadó, Szeged, 2017

Oldalszám: 368 oldal

Kategória: Ifjúsági, Zenés







Fülszöveg: 
Hanna, a magányos könyvmoly tragédiaként éli meg, amikor a tanár bátyjával egy vidéki kollégiumba költöznek. Ám ott két fiú is megdobogtatja a szívét.
Lehet-e választani álmaid pasija és életed legnagyobb meglepetése között?
Mátét a zene éltette, de egy szörnyű eset miatt vége mindennek. A fiú keserűségében másokat sebez meg, de amikor megismeri Hannát, a szócsatáik közben elfeledett érzések ragadják magukkal.
Bunkó srácból is lehet álompasi?
Dávid és Áron túléltek egy iskolai lövöldözést, és már két éve együtt vannak. A problémáik viszont egyre égetőbben törnek a felszínre, miközben elkeseredetten próbálják a kapcsolatukat egyben tartani.
Az első szerelem tényleg az utolsó marad?
A kínai származású Xiara egyetlen menedéke a tánc, ahol mindig békére lel a szülei vagy éppen a társai meggondolatlan szavai elől.
De vajon képes lesz valaha elfogadni önmagát?
Az öt barátegymást támogatva küzd a démonaival, és összefognak, amikor szeretett kollégiumukat a bezárás fenyegeti.
Van egy pont, amikor a zene lehet az egyetlen megoldás…



Tibi, az van rá írva a könyvre: Szállj a dallal!
Sikerült elérned, hogy elszálljak a könyvel!


Teljese biztos vagyok benne, hogy ha a 2017-es évemről egy listát kellene készítenem, azokról a könyvekről, amelyeknek a megjelenését idénre vártam, akkor 100%-ig biztos lennék magamban, hogy bizony a Mikrofonpróba a top 1-es helyen kapna helyet. És így is lett. 
Mikor legelsőnek meghallottam a hírt, hogy a Fogadj el! folytatást kap és nem is akár milyet, hanem egy teljes spin off sorozatot, a hitemből kitértem! Fontos tudni rólam, a Fogadj el! az egyik kedvenc regényem, Tibi pedig a kedvenc íróm, így szerintem mindenki érti már, nem magyarázom tovább.😀

Ismeritek azt az érzést, mikor egy szörnyű napon vagytok túl és már azt érzitek, ennél rosszabb tényleg nem lehet a helyzetetek és semmi reményt nem láttok magatok előtt? Pontosan egy ilyen pénteken voltam túl, mikor haza értem a kollégiumból. Mikor beléptem az ajtón, megláttam, hogy csomagom jött. Már tudtam, hogy mi lesz benne, mivel én rendeltem. A Mikrofonpróba. Egyszerűen minden gondom egy pillanatra elillant, nem láttam mást, csak a könyvet és bele is vetettem magam a soraiba. Tökéletes volt az időzítés, egy cseppet se bánom, hogy ennyit kellett várnom a könyv megjelenéséig, mivel megérte. Tényleg megérte. Teljesen magába szippantott a regény. Leültem a kis olvasó sarkomra és mikor felnéztem, azt vettem észre, hogy hoppá, le ment a nap és most már fel kell kapcsolnom az éjjeli lámpámat, hogy tovább tudjam olvasni.


A Történetről: 

A történet E/3-as személyben íródott, mindössze öt ( !!! ) szemszögből élhetjük át az egész regényt.
Mint már korábban olvashattátok, egy spin off sorozat kezdő regényéről van szó. Az ott megismert Dávid és Áron történetének a folytatását is láthatjuk 2 évvel a tragédia után, ami a Fogadj el!-ben történt. Felmerül a kérdés, elolvasható e a könyv az előzményének ismerése nélkül. Szerintem teljes mértékben, mivel a Mikrofonpróbában elmondják Dávid és Áron múltját. Viszont, ha valaki tényleg meg szeretné érteni, miken ment keresztül Dávid és miért ilyen a személyisége a regény elején, annak nélkülözhetetlen a Fogadj el! elolvasása. 
Így képzeltem el Xiarát. A képen a Teen Wolf-ban
Kirat alakító Arcen Cho
Megvan az alap story elindítása: fiatal tini lány tizenhét évesen kiszakad a környezetéből, új városba költözik testvérével a jobb élet reményében. Megtörténik a beilleszkedés, az ismerkedés az új hellyel és az új emberekkel. Szerintem minden jó sorozat valahogy így kezdődik. Oké, hogy klisé az eleje, főleg mikor szerencsétlen főhősnőnknek sikerül magára borítani az ételt és persze, hogy beég a bunkó srác előtt, aki igazából egy könyves álompasi. De így van ez rendjén, mert ha ez nem lett volna meg, mégis mi adta volna azt a kezdő löketet, ami elindít egy olyan lebilincselő történetet, mint a Mikrofonpróba? 
Szerintem tökéletes húzás volt ez az írótól, imádtam benne azt a rengeteg könyves, filmes és sorozatos utalást, amit csak igazi könyvmolyok érthetnek meg. Ilyen volt például az, amikor Hanna megcsinálta a haját Katniss stílusban, ami annyit takar azoknak, akik nem ismernék az Éhezők Viadalát, hogy befonta a haját oldalra; Vagy ott van még, mikor a lány a könyves hősnők bátorságából merít erőt. Azok a mondatok nekem mindent vittek! 

Nem bújhat el. Katniss is jelentkezett az éhezők viadalára. Clary Fray is seperc alatt árnyvadásszá vedlett, hogy megmentse az anyját. America Singer sem hátrált meg a Párválasztón! 
Fel kell ismernie a pillanatot, amikor bátornak kell lennie. Ha valamit, hát ezt biztosan megtanultam a könyvekből! Eljött a pillanat.

Hanna így is tett, bátor volt ami engem eléggé inspirált és szerintem mindenkit. Mátéval folytonos szócsatákba elegyedett, amit egyszerűen imádtam, talán azok voltak a kedvenc részeim, mikor a fiú folytonosan beszólt neki, mire ő kiállt maga mellett. Kicsit Daemon és Katy párosára emlékeztetett a Luxen sorozatból. A közös jeleneteik eszméletlen jól meg voltak írva, éreztem az indulatokat és az érzelmeket közöttük. Az író teljesen kicsinált, minden pillanatban azt hittem, hogy na majd most. Most nem bírnak magukkal és a veszekedésük egy szenvedélyes csókba fullad. És mikor azt hittem, hogy már nincs tovább, nem lehet ezt már tovább húzni és össze kell jönniük, mert komolyan, mik tudnának még ezek után történni. Hát bőven tudtak mik történni, folyton meglepett engem Tibi.
Mikor megláttam ezt a képet, egyből Máté jutott róla eszembe. 😀
Hatalmas shippet kapott tőlem a két karakter, nagyon szorítok nekik. Kell Máténak a szerelem, ami begyógyítsa a múlt iránt okozott sebeket. És akkor térjünk is rá Mátéra!
Mindig van egy ilyen történetben legalább egy olyan szereplő, akit egyszerűen nem tud megfejteni az olvasó. Ebben a történetben Máté volt ez a szereplő. Még mindig nem tudtuk meg a teljes múltját, pedig voltak olyan fejezetek amik a srác szemszögéből voltak! Számomra ő volt a legérdekesebb szereplő, kíváncsi vagyok mik fognak még vele történni, de abban biztos vagyok, hogy hatalmas karakterfejlődésen fog még végigmenni. Máté igaz barát és ezt be is bizonyítja. Kiáll Áron és Dávid mellett a homofób Rajmund ellen, aki szintén egy érdekes szereplőnek ígérkezik, mivel roma származású és itt jön elő a rasszizmus, amit Xiara, a másik lány főszereplőnk is átél nap, mint nap, mivel kínai származású. Rasszista, gonosz, csúfolkodó emberek, akik belerúgnak abba, aki kicsit is más, mindig is voltak és mindig is lesznek. Fontos, hogy legyenek olyan könyvek, amik ezt leírják. Én nem vagyok kínai származású és elképzelésem sincs, hogy egy ilyen ember mennyit fájdalmat kaphat a társadalomtól itt, Magyarországon.
Elgondolkodtató. Elgondolkodtat abban, hogy mennyire zárkózott ez a társadalom és mennyire nem nyit. Pedig szerintem pont, hogy nyitnia kéne. Örülök ennek a regénynek, hogy nyitott és remélem, hogy sok embernek fel fogja nyitni a szemét. Mert pont attól olyan szép az emberi társadalom, hogy mindenki egyedi, különleges, színes. Mint ahogy ez az öt karakter. Mindegyiknek megvan a saját személyisége amire az olvasó magára ismerhet. Le sem tagadhatná a könyv, hogy a fiatalságnak íródott, könnyen is tudnak azonosulni vele a diákok. Suli, bulik, koncertek, szórakozás. Kávézókba járás. A regény itt és most játszódik, a történetet teljesen magaménak tudtam érezni. Egy könyv hitelessége csak az írón múlik és Tibi teljes mértékben átadta a történet hitelességét. A sok utalás a könyvben más könyvekre, zenékre, filmekre és sorozatokra...Mind, egytől-egyig arra utal, hogy igen: ez a regény most történik.
Én valahogy így képzeltem el Hannat 😀
Jó volt látni, ahogy Hanna összeszedi a bátorságát, kibújik a rejtekéből és kinyílik előtte a világ, ami eddig csak a könyvekből állt.
Könnyen alkalmazkodott az új helyzethez, igaz barátokra talált. Már majdnem azt hinné az olvasó, hogy minden szép és jó, de persze, hogy mindig kell valamilyen bonyodalomnak történnie.
Ez a bonyodalom itt éppen a kolesz bezárása volt, amit valljuk be, egyik szereplő sem szeretett volna, a családi hátterét tekintve, vagy éppen azt hogy van e egyáltalán hova haza mennie. De hogyan is tudnának pénzt szerezni a kollégiumnak?
Hannanak egyből vág az esze, mivel a tv egy új tehetségkutató versenyt hirdet.
Adott volt a baj megoldásában a lány zenei tehetsége, mivel eddig kórusban énekelt. Aztán ott volt még Xiara tánc iránti szenvedélye és Máté zongorista múltja, ami a fiú élete volt. Így már csak Áronunkat kellett rávenni, hogy kisegítse Xiarát a táncban és készen is volt a tökéletes produkció.
Szóval, ha valaki nem értené, hogy miért Mikrofonpróba a cím, akkor itt van rá a válasz. Az egyik legfontosabb dolog ebben a történetben a zene és a szereplőknek a zene iránti szenvedélye. Mert mi más menthetné meg az embert, mikor minden veszni látszik körülötte, mintsem a zene? Nagyon szerettem azokról az érzésekről olvasni, ami a karakterekben zajlott re akkor, mikor átélték a zenét vagy éppen egymásnak énekeltek. Mert ami szavakkal nem mondható el, az zenével igen. Ezt pedig a regény bebizonyította az olvasónak.

A hangjuk egy ütemre szól, mintha két lélek eggyé olvadt volna.

Nincs benne tátongó űr, csak az éltető zene.

Az író ezen a ponton is azt az üzenetet adta át az olvasónak, hogy merjünk nagyot álmodni és harcolni a céljainkért, mert tényleg megéri!
És akkor jöjjön az a rész, ami nagyon felidegesített. A mai világban valahogy folyamatosan belebotlok a szerelmi háromszögekbe és nem hiszem el, hogy itt is van egy. Rossz fiú x Jó fiú. Persze, hogy Hanna-nak találkozni kell egy fullos álompasival, aki tényleg az a tökéletes srác, és öröm olvasni a közös soraikat, de akkor is...Haló, ott van Máté! Ott vannak a srác féltény kirohanásai és a tudat az olvasóban, hogy ezek ketten mennyi édesek lennének együtt. Kicsit olyan ez a háromszög, mint a Vámpírnaplókban. És könyörgöm, Mátéval jöjjön össze, a rossz fiúval, hogy a szerelmük érdekében tegyen jó dolgokat, amire az olvasó elolvad. Minek jött képbe ez a Patrik gyerek, whaaaaa TEAM MÁTÉ! És az a csavar a végén, mikor kiderül Patrikról, hogy ki is valójában...Na az a húzás nagyon gonosz volt Tibi, de nagyon imádtam!
Olyasmi érzések kavarogtak bennem a könyv és a történet végére érve, mint mikor a Glee - Sztárok leszünk! c. sorozat első évadát fejeztem be. Teljesen az az érzés kerített hatalmába és ezt a lehető legpozitívabban mondom. És már nagyon várom a következő részt.



– Hintázni akarok – vonja meg a vállát Máté a lány kérdő tekintetét látva. – Nappal gyerekek játszanak, nem veszem el előlük a helyet. Este ők alszanak, így most az enyém a terep.
A már kultikussá vált Dávid.
Pár tipp a könyv olvasása közben és előtt 😉

- Amikor egy zenét énekelnek benne, ajánlom, hogy indítsd el youtube-on és azt hallgatva olvasd végig a sorokat. Sokkal hatásosabb!
- Ha olyan mondatokhoz érsz, amit nem értenél, járj utána! Még a végén lehet, hogy egy másik  könyvsorozatra bukkansz, amit biztosan imádni fogsz, mivel Tibi csak jó dolgokból idéz a könyvében.
- Olyankor kezd olvasni a könyvet, amikor legalább az egész napod szabad, mert nagyon nehezen tudod csak letenni.
- Ha idézni akarsz a könyvből, gyorsan tedd, mert én is többször akartam idézni, csak nem tudtam letenni a könyvet, hogy kiírjam az idézetem Molyra és aztán elfelejtettem hol voltak.
- Nagyon ajánlom, hogy ha eddig nem tetted volna meg, olvasd el a Fogadj el!-t is, mert az is egy olyan leírhatatlanul jó fajta könyv.




– A matekot én is utálom – bólogat Hannah egyetértően.- Mocskos egy tantárgy.

Összegzés:
Az utóbbi időben kevés olyan történet volt, ami annyira magával tudott ragadni és el tudta felejtetni a gondjaimat, mint a Mikrofonpróba.
Tibi oldalát végig követtem, az összes bejegyzést elolvastam amiben idézett a könyvről és már összeállt bennem a kép, hogy mire is számítsak, de akkor is kellemes meglepetésekben volt részem.
Ennek a könyvnek olyan hangulata van, amit egyszerűen csak szeretni lehet. Jó volt olvasni, és kicsit " ott lenni " a történetben.
Nem kérdés hogy az idei évem kedvenc könyvévé vállt a Mikrofonpróba.
Borító: 5/5 - Imádom! A borítótervező pályázatot minden egyes nap végig követtem és már nagyon vártam, hogy mi lesz a végeredmény és ennél jobb borítót nem is kaphatott volna a könyv. Méltó képet ad a történetnek és ami a legfontosabb: A könyv belsejét tükrözi. Szerintem ez a legfontosabb egy kiadott könyv esetében és a Mikrofonpróba átment a próbán.
Szereplők: 5/5 - mind az öt szereplőt a szívembe zártam, Hanna, Máté és Xiara is gyorsan átment a felmérésemen, hamar megszerettem őket. 
Értékelés: 5/5 - Szerintem most már tényleg mindent leírtam, mondanom sem kell többet.
Ajánlom: 
Első sorban mindenképpen a fiatalabb korosztály számára ajánlom, mert ti, srácok és lányok, ezeket élitek át. Könnyen tudtok azonosulni a karakterekkel.
Másodjára a Fogadj el! olvasóinak mondom, ez a regény kötelező nektek!
De a felnőttek se ijedjenek meg attól, hogy ifjúsági regényről van szó, nyugodtan vegyék a kezükbe és olvassák el, mert biztosan sokat segíthet megérteni, mik zajlanak le a gyermekeikben. Erre a legjobb példa a regény Mátéja, Xiarája, Dávidja és Áronja


Köszönöm, hogy elolvastad az értékelésemet, remélem kedvet kaptál a könyv beszerzéséhez és mihamarabb elolvasod!

Edmond

1 megjegyzés:

  1. Szia, Edmond!

    Nos, ezek szerint egy újabb könyvet kell felírnom a listámra, mivel ez is egy kihagyhatatlan darab! És mennyi színes, egyedi karakterrel találkozhat az olvasó! Mennyi könyves idézet - megmondom, imádom őket olvasni, annál is jobban viszontlátni egy másik könyvben.
    Az értékelésed alapján a Fogadj el! is egy olyan darab, amit szintén el kell ezek szerint olvasnom. Meglátom, adok neki egy esélyt, bár mintha már próbálkoztam volna vele, de akkoriban is túl gyorsan került hozzám rengeteg könyv, lehet emiatt nem volt időm, viszont most már szánni fogok rá.

    Minél több kritikádat elolvasom, annál inkább bolondulok bele a jobbnál jobb könyvekbe. (:

    Üdv, Stefi

    VálaszTörlés